In 7 stappen een B2B websitelead opvolgen

door okt 25, 2021Telefonische acquisitie

Effectieve digitale marketing zorgt dagelijks voor goede websiteleads. Zeker in het afgelopen jaar hebben we gezien dat steeds meer bedrijven goed aan de slag gaan met digitale marketing. Het is dan ook zo dat mensen steeds meer online zijn gaan doen. Ditzelfde geldt voor bedrijven. Veel B2B verkopen komen online tot stand of de eerste stappen naar een samenwerking worden online gezet.

Wat we vervolgens ook zien, is dat websiteleads niet of niet goed worden opgevolgd. Vaak is de waarde van een lead ook niet heel hoog, maar dat even terzijde voor nu. Het niet opvolgen van een lead is zonde, want zo loop je veel businesskansen mis.

Maar hoe ga je nu een leads goed opvolgen? Wij geven je in dit blog graag een handig stappenplan voor het opvolgen van een B2B websitelead.

1. Werk aan de hand van kernwoorden

Voorheen werd er veel gebruik gemaakt van complete belscripts. Dit was in de tijd waarin persoonlijke aandacht nog niet als belangrijk werd gezien. Tegenwoordig weten we wel beter. Als jij niet zorgt voor een persoonlijk karakter van het gesprek, dan kun je het eigenlijk direct wel vergeten. Een vast belscript werkt gewoon niet meer voor iedereen. Het is belangrijk dat je jezelf ruimte gunt om goed in te kunnen spelen op de verwachtingen van de persoon aan de andere kant van de lijn. Werk dus liever met kernwoorden en vul de rest van het gesprek op gevoel in.

2. Beoordeel al je websiteleads

Het is natuurlijk fantastisch als je honderd websiteleads hebt, maar ga je ook echt tijd inplannen om al deze leads ‘even’ te bellen? Dat levert je veel tijdsverlies op en tijd is geld. Slechts een deel van al deze websiteleads is de moeite waard op om te volgen. Beoordeel daarom al je websiteleads. Behoren zij wel tot jouw doelgroep? Verkoop jij auto’s en heb je een websitelead die 16 jaar oud is? Dan is de kans groter dat deze persoon informatie wilde voor een spreekbeurt op school dan dat deze daadwerkelijk een nieuwe auto wil kopen. Je begrijpt het principe!

Check je websiteleads voordat je actie onderneemt en bespaar jezelf de tijd van het bellen naar websiteleads waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt.

3. Zorg dat je belangrijke vragen kunt beantwoorden

Als ondernemer weet jij natuurlijk alles van je dienst of product, van je service, van de eventuele specificaties en de garanties. Grote vraag is wel of jouw medewerkers dit ook allemaal weten. Dit is meestal niet het geval. Als zij geen antwoord kunnen geven op vragen die hen tijdens de gesprekken worden gesteld, dan komt dit erg onprofessioneel over. Stel een FAQ op, zodat medewerkers die websiteleads opvolgen alle antwoorden bij de hand hebben.

4. Blijf het niet voor je uit schuiven

Als iemand vandaag jouw website bezoekt en deze persoon ontvangt pas over drie maanden een telefoontje van jou, dan is het risico groot dat het je helemaal niets oplevert. Mogelijk heeft de persoon in kwestie al een alternatief gevonden. Of misschien heeft deze persoon het product wel al gekocht bij je concurrent, die wel op korte termijn na het bezoek aan de website heeft gebeld. Hiermee willen we zeggen dat je het telefoongesprek niet voor je uit moet blijven schuiven. Op een bepaald moment ben je te laat en vis je achter het net. Volg websiteleads dus altijd vlot op.

5. Bevestig altijd wat je afspreekt

Een effectief telefoongesprek is een gesprek dat wordt afgesloten met een afspraak. Hierbij kan het gaan om een afspraak voor een vervolggesprek, voor het toesturen van meer informatie of misschien wel voor een persoonlijke ontmoeting op locatie. In alle gevallen geldt dat het belangrijk is om de gemaakte afspraak te bevestigen. Het is goed om nog even kort samen te vatten wat er is besproken én om de agendapunten nog eens op te sommen.

6. Je leads effectief loggen is belangrijk

Je hebt een websitelead gebeld, maar de telefoon werd niet opgenomen. Wat doe je met deze informatie? Krijgt de lead een kruisje achter zijn of haar naam? Doe je er niks mee en vergeet je de lead? Het is heel belangrijk om je leads effectief te loggen, zoals dat heet. Alle informatie die je over een lead hebt, dus ook de informatie dat deze eerder de telefoon niet opnam, leg je vast. Waarom? Omdat het kan zijn dat een ander de volgende keer naar deze lead belt. Je kunt ziek worden of op vakantie gaan. Wat als de betreffende lead dan zelf terugbelt? Of als deze nog eens contact opneemt met een vraag over een voorgaand gesprek? Precies!

7. Blijf je leads altijd meten

Meten is weten. Afgezaagd, maar wel waar. Het is belangrijk om je websiteleads goed te monitoren en duidelijk te maken wat er precies gebeurt. Zijn er verschillen tussen leads die via social media op je website kwamen en leads die via Google op je website kwamen? Wat zijn deze verschillen en wat kun je met deze informatie? Analyseer en onderzoek. Op deze manier kun je de opvolging van websiteleads steeds effectiever maken.

Wil jij de opvolging van websiteleads uitbesteden?

Denk je nu al: ‘poeh, dat zie ik allemaal écht niet zitten’? Dat kan! Het telefonisch opvolgen van websiteleads is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast kan het zijn dat je er gewoon echt geen tijd voor hebt of, zoals gezegd, er echt helemaal niets voor voelt. Dan is er geen nood aan de man. Je kunt het opvolgen van websiteleads ook overlaten aan de professionals van LEAD Development Company. Wij vertellen je graag meer over wat wij precies voor je kunnen betekenen. Neem gerust contact met ons op of check eerst onze tarieven online.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”