Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

19-09-2017

Belburo inhuren? Steeds meer bedrijven in de B2B (her) ontdekken telefonische acquisitie als effectief en leerzaam middel als het gaat om het zoeken naar nieuwe klanten. De overweging is dan of je dit zelf gaat doen, met iemand die je aanneemt of wellicht al in dienst hebt of dat je de telefonische acquisitie gaat uitbesteden aan een externe partij.

De gedachte wil  nog wel eens leven dat als je gaat (laten) bellen, je binnen een mum van tijd een hele agenda vol met afspraken hebt. Je kunt je afvragen of dat reëel is en of dat überhaupt wel gewenst is? Als de vraag in de markt zo groot is, dan zij er andere marketingmiddelen die effectiever zijn om te zorgen dat jouw doelgroep je vindt.

Professionele telefonische acquisitie kent een viertal resultaten:
1. Als het goed is vergroot het de naamsbekendheid (in positieve zin…)
2. Als het goed is krijg je inhoudelijk relevante afspraken in de agenda
3. Je ervaart feedback uit jouw markt/doelgroep (welke strategische leerpunten komen er uit een “nee”?)
4. Je creëert meer relevant verkeer van de doelgroep naar jouw website toe

Indien je overweegt om het uit te besteden volgen er hier een aantal belangrijke tips (willekeurige volgorde).

1.
Zorg dat je zelf al duidelijk hebt nagedacht over jouw propositie, je doelgroep en de mate van urgentie die deze doelgroep heeft om met jou zaken te moeten gaan doen. Als je zelf acquisitie doet is voorbereiding belangrijk en als je het gaat uitbesteden al helemaal.

Bespreek bovenstaande zaken uitvoerig met het bureau wat je inhuurt. Indien de propositie leidt tot herkenbaarheid bij jouw doelgroep en er een zekere mate van urgentie is, dan zal het uitbesteden van telefonische acquisitie een goed rendement kunnen opleveren. Des te beter en concreter je het externe bureau kan informeren des te beter de start zal zijn.

Wees realistisch in je doelstellingen en aannames. Manage dus ook je eigen verwachting.

2.
Telefonische acquisitie is het meest leerzame marketinginstrument wat er is. Dit komt omdat je in een dialoog met jouw doelgroep direct feedback krijgt van degene die je aan de lijn  krijgt. Als je telefonische acquisitie uitbesteedt, dan mis je dus deze belangrijke leerpunten. Overleg daarom met het bureau waaraan je de acquisitie hebt uitbesteed welke rapportagemogelijkheden er zijn en welke inzichten daar uit kunnen komen.

3.
Als je een belbureau gaat uitkiezen dan is het belangrijk om de volgende zaken in je overweging mee te nemen.
- Wat is de stijl van het bureau en past dat bij jouw bedrijf/dienst/product?
- Is het belangrijk dat jij als klant invloed hebt op het proces?
- Hoe is de gegevensoverdracht? Wil je dat informatie wordt overgenomen in jouw CRM?
- Wat zijn de kosten en hoe kom je uit met jouw R.O.I.
- Hoe wens je gerapporteerd te worden?
- Is het voor jou belangrijk dat je ook degene die gaat bellen ontmoet
- Is het voor jou belangrijk dat je een vaste “beller” hebt, of maakt jou dat niet uit?

4.
Hoe ga je de opvolging doen? Leuk dat je acquisitie hebt uitbesteed. Maar als het goed is worden er afspraken gemaakt en daar moet je dan nog wel heen. Of jou accountmanagers gaan op bezoek. Maar welke tools heeft het belburo in huis om te zorgen dat je ook goed voorbereid op gesprek kan gaan?

5.
Overweeg wat je belangrijk vindt. Een garantie of een voorspelling? Indien je graag garanties krijgt, stem dan wel goed af wat dan de kaders zijn van die garantie. Er is een belangrijke correlatie tussen kwantiteit en kwaliteit. Daarnaast is het ook belangrijk om de consequenties te bespreken voor het geval de garantie niet gehaald wordt. Pas op dat je het bureau niet laat “jagen” in jouw markt. Dit wordt over het algemeen vergezeld door gedrag wat jou markt niet op prijsstelt. Een verziekte naam herstel je niet zomaar

6.
Hoe lang duurt het project? Vraag jezelf even af hoe jouw markt in elkaar zit. Is jouw product of dienst een commodity? Dan is jouw doelgroep vaak groot. De doelgroep heeft ook een behoefte. Maar de concurrentie is groot. Begeef jij je op het vlak van “high involvement” diensten? Dan is de impact van jouw dienstverlening vaak groot. De daarmee gepaarde investering vaak ook. Dan gaan mensen vaak niet over 1 nacht ijs. Houdt er dus rekening mee dat je wel voldoende tijd neemt om te toetsten of telefonische acquisitie voor jou als marketingmiddel wel werkt. Houdt hierin rekening met het bepalen van het budget.

Telefonische acquisitie is nog steeds een bewezen effectief marketinginstrument. Het grote gevaar is vaak alleen dat er besloten wordt om het er “even” bij te doen of om “even” een belburo in te schakelen. Telefonische acquisitie zou, of je dit nu zelf doet of een belburo hiervoor inhuurt, een vast onderdeel dienen te zijn van je totale marketingmix.

Jeroen van Ginkel

Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

28-09-2017
Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

06-09-2017
E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

Vacatures telefonische acquisitie

31-08-2017
Vacatures telefonische acquisitie

WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

20-08-2017
WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

Cold Calling verboden in 2018?

16-08-2017
Cold Calling verboden in 2018?

Op deze manier versier je iedereen!

19-07-2017
Op deze manier versier je iedereen!

In 10 stappen voorbereid op de AVG

19-04-2017
In 10 stappen voorbereid op de AVG

Wat is een lead?

23-03-2017
Wat is een lead?

Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

15-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

09-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

Telefonische acquisitie verboden in 2018?

23-02-2017
Telefonische acquisitie verboden in 2018?

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

22-02-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

21-02-2017
Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

14-02-2017
uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

14-02-2017
Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

08-02-2017
Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

28-01-2017
DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

VRAAG NIET OM EEN JA!

27-01-2017
VRAAG NIET OM EEN JA!

FOUTJE?

22-01-2017
FOUTJE?