E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

06-09-2017

Mag je na 25 mei 2018 zomaar iemand een email sturen of iemand zomaar opbellen op zijn of haar directe nummer?

Feitelijk mag dit nu al niet meer. Momenteel met name met betrekking tot het "zomaar" emailen. Dit is al jaren geleden in diverse wetten en regels vastgelegd. Maar er zit een groot verschil tussen vastleggen en handhaven...

Per 25 mei 2018 gaat er echter wel iets veranderen. Er wordt dan een nieuwe Europese wet van kracht. Deze wet heeft te maken met privacy. Verderop in deze blog tref je een aantal links naar de wetgeving en naar artikelen over deze wetgeving. Twee belangrijke veranderingen zijn dat een zakelijk directnummer en een zakelijk emailadres vallen onder persoonsgegevens en derhalve beschermd zijn. 

Officieel mag je deze gegevens dus NIET zomaar gebruiken. Officieel mag je ook niet door rood rijden. Officieel mag je ook niet harder rijden dan de toegstane snelheid, maar het kan wel. Je KUNT dus nog steeds zomaar een mail sturen. Je KUNT straks ook nog steeds gewoon bellen naar een directnummer. Hoe vindt de handhaving straks plaats??? Geen idee! Zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat uiteindelijk Juristen zullen bepalen hoe de wetgeving in specifieke gevallen geintrepreteerd dient te worden. Succes!

Zorg er daarom voor dat je werkt volgens een bepaald systeem waarbij je aantoonbaar toestemming hebt gekregen om deze gegevens te gebruiken. Onderstaand 2 situaties van alledag die nu nog geen handhaving kennen. Vanaf 25 mei 2018 loopt je met onderstaande situaties mogelijk risico.

VOORBEELD 1:

Onlangs kreeg ik een mail van een voor mij volstrekt onbekend persoon. In de 1e alinea staat dat ik deze mail krijg omdat we in het verleden contact zouden hebben gehad. (???)

Maar enfin, de persoon in kwestie is begonnen aan een nieuw geweldig avontuur, namelijk een nieuw bedrijf. Dat nieuwe bedrijf heeft iets nieuws bedacht en wil dat onder de aandacht brengen van mij. Ik heb er persoonlijk niet zo veel problemen mee om zo'n mail te ontvangen. Je weet maar nooit, wellicht is het echt interessant.

Onderzoek leerde dat ik nooit eerder contact heb gehad. Ik heb nooit zaken met deze persoon gedaan en zijn vorige bedrijf gedaan.

Stel, het is nu 25 mei 2018?
Dan spelen er een aantal zaken die ik graag onder de aandacht breng:
- Mijn zakelijk emailadres valt per die datum onder Persoonsgegeven en daarmee onder de nieuwe privacy wet
- Een mailbericht zoals ik vandaag ontving mag dan niet meer
- Ook al zou ik mijn e-mailadres aan deze persoon gegeven hebben in de tijd dat hij zijn vorige bedrijf had (bv ten behoeve van een informatie aanvraag), dan nog mag mijn mailadres vanaf bovengenoemde datum niet worden gebruikt.

Maak jij gebruik van e-mailmarketing? Lees je dan goed in met betrekking tot de nieuwe wetgeving.

Nieuwe wet persoonsgegevens 2018


Voor B2B marketeers, en daar vallen ook alle B2B bureaus onder die aan telefonische acquisitie doen zijn er twee hele belangrijke elementen die veranderen. Namelijk, het directe telefoonnummer valt per 25 mei
2018 onder de persoonsgegevens. Ten tweede, het zakelijk emailadres valt onder de persoonsgegevens. En omdat deze twee gegevens onder de persoonsgegevens vallen zijn ze beschermt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De AVG vervangt de huidige Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). De AVG is namelijk een Europese wet en geldt voor alle aangesloten landen. De Wpb stamde nog uit de tijd dat we toegang kregen op
internet met een 56/K6 modem. Tegenwoordige hebben we sneller internet en zijn de gebruiksmogelijkheden enorm uitgebreid. Dit brengt aannemelijk privacy issues met zich mee. Deze worden afgevangen in de nieuwe verordening.

VOORBEELD 2:

Ik schreef mij onlangs in voor een training. Dit inschrijven diende per email te gebeuren. Als antwoord op mijn mailbericht kreeg ik keurig netjes de bevestiging van mijn inschrijving alsmede de mededeling dat een factuur zou volgen.

Vervolgens enkele dagen later krijg ik plotseling een email met daarin de bevestiging dat ik ben ingeschreven op de nieuwsbrief, met als aanhef “Bedankt voor uw inschrijving op onze nieuwsbrief”. Nu heb ik daar persoonlijk geen bezwaar tegen. Waarschijnlijk gaat die nieuwsbrief ook over het onderwerp van de training. Echter vanaf 25 mei 2018 mag dit niet. Ik heb namelijk geen toestemming gegeven om een nieuwsbrief te willen ontvangen.

Nu enkele dagen later krijg ik een e-mail met daarin de mogelijkheid om een boek te bestellen. Inclusief een call-to-action button waarmee in met 1 druk op de knop dit boek kan bestellen. Wederom, ik heb er persoonlijk geen probleem mee (overigens krijg ik het boek al tijdens de training). Maar na 25 mei 2018 mag ook dit niet. Ik heb geen toestemming verleent om mijn emailadres te mogen gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor dit mailadres beschikbaar werd gesteld. In dit geval om mij in te schrijven op een training.

COLD CALLING VERBODEN IN 2018?

Nee, zeker niet. Maar let wel op met directe telefoonnummers van personen. Er is veel discussie over hoe je hier de "toestemming" nu in moet zien en met name hoe je bewijst dat je deze toestemming ook daadwerkelijk hebt gehad.

Wil je meer weten over de nieuwe Algemene Verordening
Gegevensbescherming? Lees dan ook eens de volgende artikelen op:

www.charlotteslaw.nl

www.marketingfacts.nl

www.frankwatching.com

Je kunt natuurlijk ook direct te rade bij De Autoriteit Persoonsgegevens. Deze Autoriteit Persoonsgegevens heeft elke dag van 10:00 tot 12:00 een speciaal spreekuur.  Wil je een en ander zelf voor de zekerheid checken, bel dan tussen bovengenoemde tijden naar: 0900-2001201

KLIK HIER voor de doorverwijzing naar de Algemene Verordening Gegevensbescherming. KLIK HIER voor het 10 stappenplan van De Autoriteit Persoonsgegevens.

HOE DAN WEL?

Indien je toch een zakelijk e-mail adres wil gebruiken voor marketingdoeleinden dan dient de eigenaar van dat mailadres daar toestemming voor te geven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een landingspagina te maken waarop iemand kan aangeven wat deze wel en wat niet wil ontvangen. 

Een andere optie is om een vraag te stellen in een e-mail. Bijvoorbeeld je stuurt een bevestiging per mail van een inschrijving voor een cursus die is aangevraagd per mail. In deze bevestiging kun je vragen: "Wenst u ook onze nieuwsbrief te ontvangen"? en/of "mogen we u ook informeren over specifieke acties?". Het meest handige is dat als men op een link kan klikken waarbij men op een landingspagina komt. 

LET OP!!! Als men daar iets moet aanvinken, dan mogen daar de vinkjes niet al staan. Deze moeten door de eigenaar van het e-mailadres daar aangevinkt worden en je moet kunnen aantonen dat dit ook daadwerkelijk handmatig is gedaan.

Daarbij dien je duidelijk te zijn naar de eigenaar van het maladres waarom je het mailadres hebt, wat je er mee doet. En daarnaast dien jij op 1e verzoek inzichtelijk te maken welke gegevens jij van de eigenaar bewaard. Daarnaast dienen deze gegevens op 1e verzoek te worden verwijderd indien de eigenaar daar om vraagt.

Mailen kan dus ook straks na 25 mei 2018 zeker wel. Maar je moet nu wel na gaan denken over welke stappen jij kan zetten om dit op de juiste wijze te doen. Denk daar vanaf vandaag over na. Voor je het weet is het 25 mei 2018!

Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

28-09-2017
Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

19-09-2017
Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

Vacatures telefonische acquisitie

31-08-2017
Vacatures telefonische acquisitie

WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

20-08-2017
WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

Cold Calling verboden in 2018?

16-08-2017
Cold Calling verboden in 2018?

Op deze manier versier je iedereen!

19-07-2017
Op deze manier versier je iedereen!

In 10 stappen voorbereid op de AVG

19-04-2017
In 10 stappen voorbereid op de AVG

Wat is een lead?

23-03-2017
Wat is een lead?

Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

15-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

09-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

Telefonische acquisitie verboden in 2018?

23-02-2017
Telefonische acquisitie verboden in 2018?

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

22-02-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

21-02-2017
Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

14-02-2017
uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

14-02-2017
Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

08-02-2017
Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

28-01-2017
DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

VRAAG NIET OM EEN JA!

27-01-2017
VRAAG NIET OM EEN JA!

FOUTJE?

22-01-2017
FOUTJE?