Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

28-09-2017

Telefonische acquisitie uitbesteden? Dat werkt toch niet? Nou dat werkt in het merendeel van de gevallen zeker wel. Maar niet zomaar! Al te vaak krijgen we het verzoek om met een hoogdravend verhaal een compleet onbereikbare doelgroep te gaan benaderen. Nee dan werkt dat niet nee. Ook niet als je dat zelf gaat proberen te doen.

Toch zien steeds meer bedrijven in dat een “ouderwets” marketingmiddel nog steeds heel goed kan werken. Indien je ruime zorg besteed aan waar jouw doelgroep nu echt op zit te wachten, aangevuld met geduld en volharding in een gedegen opvolging, dan kom je een heel eind.

Je kunt natuurlijk zelf gaan bellen. We raden dat ook aan. Ga zelf eens bellen. Je zult versteld staan van wat je dan allemaal leert en bovendien heb je nog kans dat je goede afspraken maak t ook! Uitbesteden kan een optie zijn, maar waarom zou je telefonische acquisitie uitbesteden?

1. OPVOLGING
Zelf starten met telefonische acquisitie is niet zo heel moeilijk. Een gedegen opvolging wordt al binnen een paar dagen een frustratie. Vaak is het zo dat acquisitie er even bij wordt gedaan. De lopende zaken verdienen echter ook aandacht en zijn vaak ad hoc.

Door de waan van alledag schiet het bellen er dan toch snel bij in. Daarnaast is het veelal zo dat als jij iemand belt, de persoon op dat moment net niet beschikbaar is. Zo gaat het soms wel 10-12 keer achter elkaar. En als de prospect dan zelf al een keer naar je terugbelt dan ben jij net afwezig of in gesprek.

Het uitbesteden van telefonische acquisitie aan een externe partij zorgt er voor dat er gefocust en structureel gebeld en dus opgevolgd wordt. De specialisten van een dergelijk bureau kennen geen frustratie als iemand niet bereikbaar is. Zij bellen namelijk al de hele dag en weten dat je uiteindelijk iemand toch wel te spreken krijgt. Het is hun werk. Het is hun vak.

2. FOCUS
Als je acquisitie overlaat aan iemand die ook nog moet verkopen aan de vaste klanten, waar leg je dan je prioriteit? Het is voor een verkoper bijna niet te doen om zowel te focussen op new business en op bestaande business. Overigens is dit wel mogelijk indien het gaat om een dienst of product waarbij geen herhalingsaankopen gedaan worden of waarbij relatiebeheer niet van toepassing is. Ook junior verkopers die nog geen klant hebben kunnen de telefonische acquisitie er nog wel bij doen. Maar op het moment dat het klantenbestand groeit zal ook deze verkoper de focus op new business gaan verliezen.

Op het moment dat je acquisitie uitbesteedt kan de verkoper zich richten op de bestaande klanten en het bezoeken van nieuwe klanten. Daar zijn ze goed in. Dat vinden ze leuk. Daar boeken ze de successen mee.

3. TELEFONISCHE ACQUISITIE = MARKETING
We maken het nagenoeg nooit mee dat een marketeer zelf de telefonische acquisitie doet. Eigenlijk wel bijzonder want het is een marketinginstrument. Onterecht wordt telefonische acquisitie gezien als verkoopinstrument. Dit is pas waar als je te maken hebt met en product of dienst welke je ook daadwerkelijk aan de telefoon verkoopt. Maar hoe vaak is daar in de B2B nu eigenlijk spraken van? In het merendeel van de gevallen wordt telefonische acquisitie ingezet om aan tafel te komen.

Marketeers bellen niet en verkopers komen er vaak niet aan toe. Door het daarom uit te besteden zorg je dat er naar verloop van tijd een mooie flow van afspraken kan ontstaan. Daarnaast zorgt telefonische acquisitie voor een directe feedback vanuit de markt. Deze informatie is voor zowel de marketeer als de verkoop van essentieel belang in het kader van de strategie op de langere termijn.

4.FLEXIBEL EN RISICO VERLAGEND
Heb je altijd new business nodig? Of is de aanleiding om contact op te nemen met jouw markt tijdelijk? Wat als er nu een accountmanager weggaat? Dan heb je ook even minder new business afspraken nodig.

Door een externe partij in te schakelen voor telefonische acquisitie beschik je over meer flexibiliteit aan het begin van de salesfunnel. Afhankelijk van de afspraken die je kunt maken over opzeggen/on hold zetten of zelfs een tijdelijke verlaging van inzet kun je flexibel inspelen op externe omstandigheden. Hierdoor werkt het uitbesteden risico verlagend. Daarnaast heb je niemand op loonlijst staan en is de tijd die je moet besteden aan begeleiding slechts beperkt.

Overweeg je om telefonische acquisitie uit te besteden? Dan zijn er wel een paar zaken waar je op moet letten. Lees hier meer over in ons voorgaande blog over het inhuren van een belburo.

Jeroen van Ginkel

Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

19-09-2017
Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

06-09-2017
E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

Vacatures telefonische acquisitie

31-08-2017
Vacatures telefonische acquisitie

WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

20-08-2017
WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

Cold Calling verboden in 2018?

16-08-2017
Cold Calling verboden in 2018?

Op deze manier versier je iedereen!

19-07-2017
Op deze manier versier je iedereen!

In 10 stappen voorbereid op de AVG

19-04-2017
In 10 stappen voorbereid op de AVG

Wat is een lead?

23-03-2017
Wat is een lead?

Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

15-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

09-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

Telefonische acquisitie verboden in 2018?

23-02-2017
Telefonische acquisitie verboden in 2018?

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

22-02-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

21-02-2017
Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

14-02-2017
uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

14-02-2017
Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

08-02-2017
Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

28-01-2017
DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

VRAAG NIET OM EEN JA!

27-01-2017
VRAAG NIET OM EEN JA!

FOUTJE?

22-01-2017
FOUTJE?