WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

WAAROM TELEFONISCHE ACQUISITIE IN B2B WINT AAN POPULARITEIT?

20-08-2017

Telefonische Acquisitie lijkt bezig te zijn aan een enorme opmars. Steeds meer specialistische bedrijven kijken naar dit middel om aan nieuwe klanten te komen. Maar hoe komt het dat deze veel vergruisde methode juist nu door professionele bedrijven in het vizier is gekomen?

De ene acquisitiemethode is de andere niet. Veel mensen krijgen bij het horen van “telefonische acquisitie” een negatief gevoel. Het voelt vaak als een soort inferieure manier van sales. Laagwaardig, agressief, transactioneel en korte termijn. Punt is dat acquisitie vaak door (bel) bedrijven wel zo uitgevoerd wordt, maar het is geenszins een vaste wet of regel dat acquisitie zich dient te kenmerken door deze aspecten.

Steeds meer bedrijven, en zeker zij die zich gespecialiseerd hebben in een specifieke markt zijn opzoek naar een middel om meer new business leads te krijgen. Vaak zijn de afgelopen jaren veel marketingmiddelen gebruikt. Die werken vaak ook heel erg goed en zorgen voor een leuk lijstje, maar die moeten dan nog wel gebeld worden. Want een lijstje met leads is leuk, maar uiteindelijk wil je aan tafel komen. Je kunt je dan afvragen of je net zo goed niet gelijk had kunnen bellen.

Daarbij komt het voordeel dat als bedrijven bellen met hun specifieke doelgroep ze ook direct feedback krijgen van hun doelgroep. Met veel (online) marketingtools zie je wel wie wat doet, bijvoorbeeld op jouw website, maar dat beperkt zich wel tot de bedrijven die reageren. Je krijgt geen feedback waarom specifieke bedrijven niet reageren. Je leert dus als bedrijf vrij weinig over hoe jouw propositie in jouw markt wordt ervaren. Wellicht dat je aanpassingen dient te doen aan de wijze waarop jouw bedrijf zich naar de markt toe presenteert.

Daarnaast blijkt dat telefonische acquisitie een enorm goed rendement oplevert. Mits natuurlijk de propositie goed aansluit bij de dagelijkse problematiek of behoefte van de specifieke doelgroep. Hier gaat het over het algemeen wel vaak mis. Er wordt een “Over the Top” verhaal verzonnen (we vinden onszelf namelijk geweldig) en vervolgens wordt er een zo goedkoop mogelijk adressenbestand ergens gekocht. Succes! Dan bewijs je jezelf alleen maar dat het juist niet werkt! Wat ook vaak gebeurd is dat een bedrijf er van overtuigd is dat ze een heel groot probleem oplossen, terwijl dit probleem er niet of nauwelijks is. We spreken dan van een “onderbuikpitch”.

“project denken” wordt steeds meer “consequent denken” als het gaat om telefonische acquisitie. Het besef in de B2B is er eindelijk gekomen dat telefonische acquisitie eigenlijk een eerste stap is in het ontwikkelen van een lange termijn relatie met potentieel nieuwe klanten. In het verleden werd telefonische acquisitie te vaak projectmatig gedaan. Even 3 maanden bellen en dan concluderen dat het niet werk. En dan weer op naar de volgende marketingactie. Om er vervolgens achter te komen na 3 maanden dat die ook niets oplevert. Zo werkt het gewoonweg niet in de B2B en al helemaal niet als jouw bedrijf een specifieke specialistische oplossing heeft in een specifieke markt.

Bedrijven die consequent, structureel en dus vanuit strategische overweging telefonische acquisitie inzetten hebben gemerkt dat daar successen uit komen. Het creëert samen met de al bestaande klanten veel meer een gevoel van overvloed. Dit geeft veel ondernemingen rust en bovendien nivelleert het de golfbewegingen waar veel bedrijven in zitten. Bovendien leert het bedrijf veel sneller de echte behoeftes uit haar markt en weet ze steeds beter wanneer deze behoeftes ingevuld kunnen worden. Bedrijven lopen zo 6 stappen voor op de bewegingen in de markt.

We zien momenteel een toenamen van interesse in acquisitie bij adviesbureaus en consultants, maar ook steeds meer in de ICT, Industrie en Overheid. 

Jeroen van Ginkel

Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

28-09-2017
Telefonische acquisitie uitbesteden? 4 belangrijke redenen om dat te overwegen

Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

19-09-2017
Belburo inhuren? 6 belangrijke tips!

E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

06-09-2017
E-mailen en koud bellen na 25 mei 2018? Zo doe je dat!

Vacatures telefonische acquisitie

31-08-2017
Vacatures telefonische acquisitie

Cold Calling verboden in 2018?

16-08-2017
Cold Calling verboden in 2018?

Op deze manier versier je iedereen!

19-07-2017
Op deze manier versier je iedereen!

In 10 stappen voorbereid op de AVG

19-04-2017
In 10 stappen voorbereid op de AVG

Wat is een lead?

23-03-2017
Wat is een lead?

Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

15-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Bepalen van je doelgroep

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

09-03-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie een bijzondere vaardigheid is

Telefonische acquisitie verboden in 2018?

23-02-2017
Telefonische acquisitie verboden in 2018?

Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

22-02-2017
Telefonische acquisitie doe je zo! Waarom acquisitie niet werkt

Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

21-02-2017
Affiliate Partner Programma (B2B) Voor (online) marketingspecialisten

uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

14-02-2017
uitnodiging gratis seminar over marketing & sales

Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

14-02-2017
Acquisitie doe je zo! Introductie van ons kennis blog

Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

08-02-2017
Telefonische Acquisitie is geen verkoopvaardigheid

DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

28-01-2017
DATA MAAKT VERKOPERS ONMISBAAR!

VRAAG NIET OM EEN JA!

27-01-2017
VRAAG NIET OM EEN JA!

FOUTJE?

22-01-2017
FOUTJE?