Adressenbestand kopen voor koude sales? Waarom niet?

door aug 23, 2021Telefonische acquisitie

Een adressenbestand kopen voor koude sales: daar horen we nogal wat verhalen over. Soms spookverhalen, maar er zit soms zeker ook een kern van waarheid in. De grote vraag blijft vooral of het nu verstandig is om een adressenbestand te kopen voor koude sales. We kunnen hier niet zomaar een kort en bondig antwoord op geven. Ook hier zit namelijk wel een afweging aan vast en dat verhaal delen we graag met jou.

Adressenbestand kopen kán een goed idee zijn

We horen het heel vaak: goedkoop is duurkoop als het gaat om het kopen van een adressenbestand voor koude sales. Maar, is dit ook waar? Soms wel, zeker, maar niet altijd. Je kunt tegenwoordig van aardig wat leveranciers adressenbestanden voor koude sales kopen. We kunnen er eerlijk over zijn: niet elke leverancier biedt een hoge kwaliteit. Dit brengt ons direct bij het volgende punt, want ook lang niet elke leverancier biedt een beroerde kwaliteit. Het gaat erom dat je selectief bent en weet wat je doet. Dan zal je zien dat een adressenbestand kopen echt niet duur hoeft te zijn om toch kwaliteit te bieden waar jij mee verder kunt.

Op verschillende manieren een adressenbestand kopen

Wil je een adressenbestand kopen voor koude sales, dan kun je dit op verschillende manieren doen. Het spreekt voor zich dat elke methode eigen kosten met zich meebrengt. Je kunt op de eerste plaats een jaarabonnement afsluiten bij diverse leveranciers. In dit geval betaal je vaak een paar honderd euro per jaar, waarmee je toegang krijgt tot een onbeperkt aantal adressen.

Niet elke leverancier biedt een hoge kwaliteit aan data.

Je kunt ook kiezen voor het gebruik van specifieke adressenbestanden. Deze koop je per bestand en de prijzen hierbij kunnen oplopen tot in de duizenden euro’s per adressenbestand. Deze lijsten koop je in de meeste gevallen via listbrokers.

Waar let je op bij het kopen van een adressenbestand?

Je wilt natuurlijk waar krijgen voor je geld. Het is daarom in geen geval verstandig om zomaar een adressenbestand te kopen voor koude sales. Hiermee vergroot je enkel het risico dat je veel geld betaalt voor een bestand waar je in verhouding veel te weinig uit gaat halen. Er zijn een aantal zaken om op te letten en waar je vooral al over na moet denken, dus vóórdat je een adressenbestand gaat kopen. Bedenk op de eerste plaats welke gegevens je wilt hebben.

  • Heb je voldoende aan een bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, of wil je meer gegevens hebben?
  • Bedenk welke gegevens je precies wilt hebben van de contactpersoon met wie jij een afspraak wilt.
  • Stel vast hoeveel tijd je hebt om in cold calling te investeren.
  • Bedenk hoeveel ‘waste’ je wilt accepteren, waarbij je je altijd moet bedenken dat bestanden zonder ‘waste’ niet bestaan.

Het segmenteren van diverse gegevens

Om jouw koude sales succesvol te maken heb je bepaalde gegevens nodig. Voor de ene partij zullen dit relatief oppervlakkige gegevens zijn, terwijl de andere partij veel meer details nodig heeft. Bepaal daarom wat voor gegevens jij precies nodig hebt. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden.

Het segmenteren van basisgegevens

Als voor jou geldt dat je eigenlijk genoeg hebt aan basisgegevens, zoals een bedrijfsnaam, een adres en een telefoonnummer, dan kun je relatief goedkoop uitstekende adressenbestanden kopen. Neem bijvoorbeeld een abonnement op Company.info of op Ad Hoc Data. Je kunt ook goedkoop een adressenbestand met basisgegevens kopen van de Kamer van Koophandel.

Je kunt deze bestanden segmenteren op basis van bijvoorbeeld branchecode, vestigingsplaats of –provincie, aantal medewerkers en nevenactiviteiten. Bedenk je wel altijd dat deze goedkope adressenbestanden altijd ‘waste’ bevatten, wat overigens voor alle bestanden geldt, dus ook de duurdere bestanden. Deze adressenbestanden vallen onder de goedkoopste opties.

Het segmenteren van financiële informatie

Het kan in bepaalde situaties heel interessant zijn om te beschikken over wat extra informatie op het financiële vlak. Wil jij meer informatie over de financiële status van een bedrijf? Dan zijn er zeker ook adressenbestanden te koop die hier meer informatie over bieden. Het spreekt voor zich dat je hiervoor ook meer betaalt. Natuurlijk betekent het ook wel dat een diepere segmentatie mogelijk is, waardoor je meer bedrijven belt die daadwerkelijk tot jouw doelgroep behoren.

Je verliest dus minder tijd aan ‘waste’ en je merkt dat de gesprekken gewoonweg beter zijn. Bedenk je wel dat de financiële gegevens op het laatst gedeponeerde jaarverslag zijn gebaseerd, waardoor ze wat verouderd kunnen zijn. Adreslijsten met financiële status kun je het best kopen via Graydon, Creditsafe of Company.info.

Het segmenteren van extra bedrijfsinformatie

Je kunt ook databases kopen waarin veel gespecificeerde bedrijfsinformatie te vinden is. In bepaalde gevallen kan dit zeker de beste optie zijn, maar bedenk je ook dat dit wel de meest kostbare optie is. Uiteindelijk betaal je altijd meer naar mate je ook meer informatie krijg. Precies daarom moet je altijd vooraf bepalen wat je wel en niet nodig hebt. Wil jij bijvoorbeeld weten welk ERP-systeem door een bedrijf wordt gebruikt, welke CRM-oplossing in gebruik is of hoeveel werkplekken er binnen het bedrijf bestaan? Dergelijke informatie kun je halen uit de duurdere adressenbestanden voor koude sales. Je betaalt meer, maar dan weet je ook zeker dat je een adressenbestand krijgt waar je het maximale uit kunt halen.

Het belverkeer uitbesteden aan een professional

Heb jij voldoende aan basisinformatie? Dan kun je zeker goed geholpen zijn met een goedkoop adressenbestand. Kies voor een wat duurdere optie wanneer je meer informatie nodig hebt. En dan? Dan pak je door en ga je bellen! Maar wat als dit nu niet zo gladjes verloopt als je had verwacht, of bellen blijkt gewoon niet helemaal jouw ding – of dat van je medewerkers? Dan kun je natuurlijk ook uitbesteden. Hiervoor ben je altijd welkom bij LEAD Development Company. Bekijk onze tarieven online of neem eens vrijblijvend contact op voor meer informatie en advies.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”