Dé 3 belangrijkste alinea’s van een telefonische pitch

door aug 30, 2021Telefonische acquisitie

Een telefonische pitch goed indelen en opbouwen… het blijkt voor velen erg lastig! Veel sales professionals vinden het moeilijk om een telefonische pitch op de juiste manier vorm te geven. Het verhaal wordt al snel te lang of ineens lijkt het hele gebeuren gewoon niet meer interessant te zijn. Tja, als jij het al niet meer interessant vindt…

Tijd om eens aan je telefonische pitch te gaan werken. Wij geven je graag onze tips over dé 3 belangrijkste alinea’s van jouw pitch.

Dé 3 alinea’s van een telefonische pitch

In het beste geval deel je jouw telefonische pitch op in drie delen, dus drie alinea’s. Er is een alinea gereserveerd om een gevoel van herkenbaarheid op te wekken, een alinea om wat meer over je onderneming te vertellen (de oplossing) en een alinea die gefocust is op het maken van een afspraak. Eigenlijk maakt het niet eens heel veel uit in welke volgorde je de alinea’s plaatst, zolang je deze alinea’s maar als basis neemt voor het vormen van je telefonische pitch.

De belangrijkste les: houd het kort!

Een telefonische pitch valt of staat met de lengte. Dit is zeker iets om te onthouden. Het is heel verleidelijk om zo veel mogelijk informatie in je pitch te stoppen, maar als je verhaal te lang wordt haken mensen snel af. Dit wil je voorkomen. We raden je aan om maximaal 4 regels per alinea te gebruiken. Als je dit uitspreekt, dan komt het neer op ongeveer twee minuten, of iets minder, en dat is eigenlijk precies goed.

Jouw belangrijkste doel: vertrouwen winnen

Wat maakt koude acquisitie nu zo lastig? Dit is vooral het feit dat je iemand belt die jou totaal niet kent. Weet je wat dit betekent? Dat de persoon aan de andere kant van de lijn een gezonde dosis wantrouwen voelt. Hier komen we uit bij het belangrijkste doel van jouw telefonische pitch, namelijk het winnen van vertrouwen. Als jij het vertrouwen weet te winnen, dan komt de rest vanzelf.

Gebruik jouw pitch om je positieve intenties te tonen, zodat je een juist gevoel van vertrouwen wekt. Laten we de 3 belangrijkste alinea’s eens kort doornemen. Zoals gezegd kun je ze in willekeurige volgorde toepassen in jouw telefonische pitch.

Alinea 1: Herkenbaarheid

Jouw prospect heeft iets van jouw nodig. Deze prospect heeft een probleem dat jij op kunt lossen, een onvervulde behoefte die jij kunt vervullen.. Zoek naar een herkenbare situatie en verwerk deze in een alinea, zodat jouw prospect zich aangesproken voelt. ‘Hé, dat probleem heb ik ook!’ Herkenbaarheid!

Alinea 2: De introductie van jouw bedrijf

Tijd om duidelijk te maken waarom jouw bedrijf dé oplossing biedt, of hetgeen wat de behoefte vervult, afhankelijk van de situatie. In deze alinea formuleer je de positionering van je bedrijf, waarbij je uiteraard ingaat op de manier waarop jouw bedrijf de oplossing biedt voor de herkenbare situatie.

Alinea 3: Een afspraak maken

Je wilt het gesprek hoe dan ook afsluiten met een afspraak. Uiteindelijk is dat waar jij voor belt. Ga in op het maken van een afspraak en bied mogelijkheden. Laat jouw prospect bijvoorbeeld kiezen uit twee dagen of bijvoorbeeld twee dagdelen. Zo laat je merken dat jouw prospect iets te kiezen heeft, wat de kans op succes vergroot.

Wil het niet werken met jouw telefonische pitch?

Je hebt ontzettend je best gedaan om jouw telefonische pitch zo vorm te geven dat deze succesvol zou moeten zijn, en toch lijkt het niet te lukken. De inhoud van je pitch is niet alles. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen, zoals jouw houding, je zelfverzekerdheid.. Soms zit koude acquisitie gewoon niet in je genen, en dat is oké. Je kunt er dan altijd nog voor kiezen om de belletjes uit te besteden aan LEAD Development Company. Wij gaan graag voor je aan de slag. Check onze tarieven online of neem vrijblijvend contact met ons op.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”