Geen opvolging van whitepaper leads is gemiste kans!

door nov 1, 2021Telefonische acquisitie

Whitepaper leads zijn fantastisch, heter dan heetst worden ze haast niet… en toch laten veel bedrijven deze leads gewoon op de plank liggen om daar stof te vangen, bij wijze van spreken natuurlijk! Veel bedrijven doen niets als het gaat om de opvolging van whitepaper leads en alle informatie die daar uit te halen is. Een gemiste kans… en dat is zonde! Wij merken dat whitepaper leads een hoge conversie opleveren, maar dan moet het proces wel kloppen.

Leadgeneratie is een online proces

Het genereren van leads is anno 2021 voor veel marketeers en sales professionals een gokautomaat geworden. Je gooit er iedere maand duizenden euro’s in en via allerlei wegen komen er onderaan de machine een paar klanten uit. We weten allemaal dat dat proces tegenwoordig voor een heel groot deel, of gewoon volledig, online plaatsvindt. Logisch, want het internet biedt een scala aan mogelijkheden om interesse te wekken. Mailings, whitepapers, webinars, banners, LinkedIn ads, social media…

Noem het allemaal maar op. De mogelijkheden zijn eindeloos én vaak succesvol. We zien dat zeker de whitepapers steeds aantrekkelijker worden. Wel is het voor bedrijven belangrijk om daadwerkelijk een whitepaper te bieden als deze beloofd wordt. In de praktijk zien we namelijk vaak gebeuren dat een bedrijf een whitepaper belooft en ‘stiekem’ een brochure biedt. Doe dit niet. Leadgeneratie hoort een eerlijk proces te zijn, want alleen dát levert je succes op.

De interesse is gewekt.. en dan?

Het genereren van leads gebeurt dus eigenlijk gewoon online. Jouw activiteiten zijn hier aardig succesvol in en je weet de interesse te wekken. Lekker bezig! Vervolgens laat je de boel de boel, want ja, je hebt toch interesse gewekt? Hm, niet zo lekker bezig! Je kunt en mag niet verwachten dat iemand die interesse toont zichzelf converteert in een goede lead. Dat is jouw taak!

Je moet bij het nabellen van de lead eerst zien te achterhalen of de inhoud van het whitepaper wel antwoord geeft het probleem van de persoon. Beantwoord het de verwachting en kan hij er ook wat mee?

Daarna is het belangrijk om te vragen of het onderwerp actueel is om vervolgens te bepalen of je een afspraak kunt inplannen of hiermee moet wachten. Het is aan jou om de getoonde interesse met beide handen aan te pakken en te converteren. Waarom? Omdat de kans heel groot is dat een prospect interesse toont bij meerdere partijen. De partij die het best inspeelt op de getoonde interesse is het winnende bedrijf.

Hoe volg je whitepaper leads effectief op?

Kunnen prospects jouw whitepapers downloaden? Dan ontstaat hier een fantastische kans voor jou. Je kunt ze namelijk opvolgen en dat betekent dat je de optie hebt om een goed beeld te vormen van jouw prospects en hun problemen. Je ziet dat een prospect jouw whitepaper heeft gedownload en je pakt direct de telefoon op. Afhandelen die zaak! Is dat nou wel zo handig? Je belt zonder ook maar iets te weten van deze persoon of dit bedrijf, buiten het feit dat er een download van jouw whitepaper heeft plaats gevonden.

Geeft het toe.. je weet niks!

Dat geeft niet, maar gun jezelf de tijd om informatie te verzamelen voordat je die telefoon oppakt om er een telefoontje aan te wagen. Dus, bereid je voor, ontdek of je raakvlakken hebt met de persoon of het bedrijf, doe een beetje onderzoek.. Je zal ervoor beloond worden!

Opvolging van whitepaper leads is een must!

Laat whitepaper leads niet op de plank liggen, maar ga ermee aan de slag. Het effectief opvolgen van deze leads is een must.. Prospects worden nu eenmaal meestal niet vanzelf betalende klanten. LEAD Development Company is jouw ervaren partner in leadgeneratie en het realiseren van een effectieve opvolging van leads. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”