Social media marketing inzetten voor het genereren van leads? Goed idee! Je kunt er namelijk zeker veel succes uithalen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je er op de juiste manier mee omgaat. Vrijwel elke doelgroep is te vinden op social media. Het is aan jou om hen te identificeren en aan te spreken.
Wij vertellen je graag meer over hoe je leads kunt genereren door social media marketing in te zetten. Vergeet ook zeker de whitepapers niet, deze kunnen zeer effectief zijn, mits je er geen brochure van maakt.
Maak gebruik van social advertising
Adverteren kan tegenwoordig online op veel verschillende manieren worden aangepakt. Je kunt zeker ook goed aan de slag met advertenties op social media, ofwel social advertising. Je kunt op vrijwel ieder platform gebruik maken van deze mogelijkheden, zoals op Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Betekent dit dat je op elk kanaal aan de slag moet met social advertising als je leads wilt genereren? Nee, zeker niet!
Het is belangrijk om eerst goed te onderzoeken waar jouw specifieke doelgroep het meest actief is. Is slechts 2 procent van jouw doelgroep (ook) actief op Twitter? Dan is Twitter voor jou niet de beste keuze voor social advertising. De investering is groter dan de opbrengst. Natuurlijk is dit slechts een voorbeeld. Ontdek op welke kanalen jouw doelgroep actief is en ga met die kanalen aan de slag.
Zorg voor de juiste lead ads
Leads genereren via social media doe je door content te promoten. Content met een advertentie op social media promoten doe je door middel van een zogenaamde lead ad of lead advertentie. Eén van de belangrijkste kenmerken van lead ads is de aanwezigheid van een CTA, ook wel bekend als de Call To Action. Er wordt in de advertentie dus duidelijk gemaakt wat er van de kijker wordt verwacht, zoals een inschrijving op een nieuwsbrief, een download van een whitepaper of bijvoorbeeld een registratie als klant.
Facebook levert meestal de meeste leads op
Facebook behoort niet alleen tot de grootste sociale netwerken, maar behoort ook tot de sociale netwerken die de meeste mogelijkheden bieden voor social advertising. Het is dan ook niet vreemd dat Facebook hoog op de lijst staat bij bedrijven die leads willen genereren via social media. Met de Facebook Bedrijfsmanager kun je eenvoudig advertenties maken, maar ook advertentiesets en complete campagnes. Je kunt je specifieke doelgroep selecteren en een maximaal budget instellen.
Maak je liever gebruik van Instagram of wil je advertenties op Facebook combineren met advertenties op Instagram? Dan is het goed om te weten dat je de Facebook Bedrijfsmanager ook voor Instagram ads gebruikt. Lead generatie via Facebook is vooral effectief door de aanwezigheid van remarketing.
Stem je inzet af op de doelgroep én het kanaal
Je weet precies wie tot jouw doelgroep behoren, als het goed is. Dit maakt het makkelijker om social media in te zetten voor het genereren van leads. Helaas betekent dit niet dat je eenzelfde advertentie in kunt zetten op meerdere kanalen. Alle sociale kanalen hebben eigen mogelijkheden en spelregels. Stem je advertentie voor lead generatie dus niet alleen af op je doelgroep, maar ook op het sociale kanaal waarop je de advertentie in wilt gaan zetten.
Wil jij ook leads genereren via social media marketing?
Het is altijd goed om social media te betrekken in al je activiteiten voor lead generatie. Daarnaast is het natuurlijk minstens even belangrijk om de leads ook goed en effectief op te volgen. Wil jij ook leads genereren via social media marketing? LEAD Development Company zorgt graag voor een campagne op maat. Uiteraard kunnen wij, indien gewenst, ook de (telefonische) opvolging verzorgen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend door te nemen.