Lead nurturing: oude wijn in nieuwe zakken?

door jun 28, 2021Telefonische acquisitie

Lead nurturing is zeker geen nieuwe techniek in de wereld van sales. Zolang als sales bestaat, bestaat deze methode om klanten binnen te halen en te binden. Veel oude sales technieken zijn ‘gestorven’ toen internet een groot deel van het verkoopproces overnam. Dit geldt zeker niet voor lead nurturing. Deze methode blijft effectief. Een kwestie van oude wijn in nieuwe zakken? Zeker! Lead nurturing levert veel voordelen op, zeker wanneer de methode in een jasje van nu wordt gestoken.

Statistieken hebben er nog nooit over gelogen..

Lead nurturing… is dat nu echt nog nodig in deze tijd? Zeker! Kijk maar eens naar de statistieken van deze tijd, want die liegen er niet om. Slechts 2 op de 10 leads zijn direct bereid om iets van jou te kopen, terwijl 5 op de 10 leads nog helemaal niet toe is aan het doen van een aankoop. Door middel van lead nurturing trek je deze 5 leads over de streep, langzaam maar zeker. Vreemd eigenlijk dat toch maar zo’n 35 procent van de marketeers en ondernemers in deze tijd nog veel aandacht besteedt aan lead nurturing.. Het betekent gemiddeld genomen dat je 5 op de 10 leads verliest. Zonde toch?

Lead nurturing wordt zelfs weer belangrijker

We mogen stellen dat lead nurturing nooit helemaal is weggeweest. Al zolang verkopen bestaan wordt er aandacht aan besteed, al dan niet in een steeds iets aangepaste vorm. We zien nu dat lead nurturing weer belangrijker aan het worden is. Waarom? Omdat mensen tegenwoordig niet meer zaken willen doen met een bedrijf, maar meer met de zogenaamde persoonlijkheid van het bedrijf.

Persoonlijke aandacht is onmisbaar!

Hiervoor is het nodig om een band op te bouwen met je leads. Je kunt alleen op hun behoeften inspelen als je precies weet wie zij zijn en wat zij nodig hebben. Hiervoor is er echt een sterke focus op lead nurturing nodig.

Een strategie voor effectieve lead nurturing

Is lead nurturing een methode die je zo aan kunt vliegen, zonder plan of strategie? Ja, dat kan. Aan te raden is het natuurlijk niet. Lead nurturing, waarbij het nurturen echt is gefocust op het binnenhalen van de lead, bestaat uit meerdere stappen. De methode start al bij het leggen van het eerste contact. Vervolgens ga je kwalificeren, zodat je geen aandacht besteedt aan lead nurturing van leads die helemaal geen aankoopintenties hebben. Ontwikkel een strategie om met de gekwalificeerde leads een band op te bouwen. Ga de interactie aan, leer hen kennen en biedt hen meerwaarde. Bied gepersonaliseerde content aan, waarmee je duidelijk laat zien dat jij precies weet waar de behoefte van jouw lead ligt.

Kers op de taart: een écht gesprek!

Echte gesprekken, als in persoonlijk contact via de telefoon, waar geen stukje internet bij komt kijken. Dát is waarmee je een lead echt aan je bedrijf kunt binden. Zorg ervoor dat jouw lead zich bijzonder voelt, want dát heeft de lead nodig om uiteindelijk echt voor jou te kiezen. Zo neem je alle twijfel weg en voorkom je dat jouw lead alsnog bij de concurrent in het klantenbestand terecht komt.

Dus, laat leads niet liggen, maar kies voor een effectieve, persoonlijke benadering. Geen tijd voor belletjes naar leads? LEAD Development Company helpt! Bekijk onze tarieven en neem contact met ons op voor een eerste kennismaking!

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”