LinkedIn connecties optimaal opvolgen voor sales!

door dec 13, 2021Telefonische acquisitie

LinkedIn connecties kunnen heel waardevol zijn, zeker als je het professionele netwerk op de juiste manier voor je bedrijf laat spreken. Precies dit laatste levert nog wel eens problemen op.

Niet iedereen gaat op een juiste manier om met de LinkedIn connecties en het opvolgen van contacten voor sales. Wij geven je graag een aantal praktische tips. PS: volg je ons al op LinkedIn?

1. Focus op kwaliteit

LinkedIn is niet bedoeld om jezelf eindeloos te promoten. Als je eens goed kijkt naar LinkedIn en dan natuurlijk het liefst naar ondernemers die er echt voordeel uit halen, dan zie je dat er maar weinig aandacht is voor reclame. Hier draait het om kwaliteit. Blijf dichtbij jezelf en wees eerlijk. Dit wordt gewaardeerd. Laat zien wat jouw kwaliteiten zijn door de focus te leggen op wat je waard bent.

2. Toon interesse

Een persoonlijke aanpak is belangrijk. Het versturen van standaard berichten om iemand uit te nodigen of om de aandacht van iemand te krijgen via een DM is niet aan te raden. Je moet interesse tonen. Je wilt niet alleen de vertellende partij zijn, maar vooral ook de luisterende partij die oprecht aandacht besteedt aan het gesprek. Toon interesse in de tegenpartij en je hebt een grotere kans van slagen!

3. Investeer in het opbouwen van een relatie

Het opbouwen van een relatie gaat niet vanzelf. Verwacht niet dat je na een enkel gesprek al een deal in je broekzak hebt. Natuurlijk, het zal best eens gebeuren, maar vaker niet dan wel. Mensen zijn voorzichtig in met wie zij zaken doen en wat zij aanschaffen. Het is daarom belangrijk om vertrouwen te winnen en een band op te bouwen. Dit kun je alleen doen als je de tijd neemt om echt te investeren in de relatie.

4. Deel goede content

LinkedIn is dé plek om waardevolle content te delen. Denk onder meer aan tips, weetjes, adviezen en praktische handleidingen. Het gaat niet om het delen van reclame, maar om het delen van kennis. Dit is precies waarin LinkedIn anders is dan in de meeste andere sociale kanalen. Deel kennis en het levert je extra waardering op. Dat gaat zich op den duur uitbetalen.

5. Zet jezelf neer als dé expert

Jij bent dé expert in je vakgebied. Ga dit niet rondstrooien. Vertel niet letterlijk dat jij de expert bent en dat jij de beste partij bent om zaken mee te doen. Nee, laat het zien. Ga voor ‘show don’t tell’. Bewijs je expertise! Ook dit doe je vooral door kennis en informatie te delen, door anderen op weg te helpen en vragen te beantwoorden over jouw product of dienst.

6. Maak altijd een belafspraak

Ga niet zomaar bellen naar iemand waarmee je toevallig net een connectie hebt gemaakt op LinkedIn. Als iemand jouw uitnodiging tot connecten accepteert, dan betekent dit niet dat de persoon in kwestie nu al bereid is om een telefoongesprek te voeren. Misschien heeft deze persoon daar helemaal geen interesse in. Je kunt makkelijk overkomen als een stalker als je zomaar iedereen gaat bellen die jouw uitnodiging accepteert. Ga in plaats daarvan het gesprek aan op LinkedIn en probeer, ná een goed gesprek, een belafspraak te maken.

7. Sta open voor (hulp)vragen

Het is altijd goed om je van je meest vriendelijke kant te laten zien. Daar gaat het uiteindelijk om. Mensen willen tegenwoordig niet meer zomaar met iedereen zaken doen. Zij willen zaken doen met iemand die zij het gunnen om aan hen te verdienen. Sta daarom altijd open voor hulpvragen. Bied advies, begeleiding en ondersteuning waar het kan. Zo bouw je een positief imago op en verkrijg je vanzelf de gunfactor.

Wil jij jouw doelgroep via LinkedIn bereiken?

Sommige doelgroepen zijn gewoon beter te bereiken via social media. Dus bijvoorbeeld via LinkedIn. Dit vraagt voornamelijk om een tijdsinvestering en deze tijd heb je niet altijd. Toch wil je ook geen kansen aan je voorbij laten gaan. LEAD Development Company helpt je! Wij spreken de meest uiteenlopende middelen aan om jouw doelgroep te bereiken én te overtuigen, van de telefonische benadering tot de inzet van social media. Bekijk onze tarieven online of neem eens contact met ons op voor meer informatie of advies.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”