Opvolgen van LinkedIn connecties: zo moet het niet!

door okt 11, 2021Telefonische acquisitie

LinkedIn; hét netwerk voor professionals. Wij zijn er fan van! Dat is dus zeker wel ‘the place to be’ als jij van plan bent om je klantenkring effectief uit te breiden en je omzet te verhogen. Leuk, maar het gaat natuurlijk niet vanzelf. Iedereen wil leads uit LinkedIn halen, maar in de praktijk gaat er veel mis.

Dit begint niet alleen bij het connecten, berichten sturen, maar ook voor het opvolgen van deze leads. Wij vertellen je meer over wat je vooral niet moet doen als je LinkedIn connecties effectief wilt opvolgen.

PS: Ben je trouwens al een volger van ons bedrijfsprofiel op LinkedIn? Kost je niets en je mist geen enkele blog!

Goed nu tijd voor de zaken die je vooral niet op LinkedIn moet doen!

1. Eindeloos veel CEO’s ‘sparen’

Jij wilt meer verkopen en dus ga jij op LinkedIn CEO’s ‘sparen’. Het maakt je eigenlijk niet zo veel uit voor welk bedrijf zij werken en of zij wel tot je doelgroep behoren. Nee, het zijn mensen met een invloedrijke functie en die wil jij in je lijst connecties hebben. En dan? Tja, dan heb je een lijst vol met CEO’s waar je in de praktijk helemaal geen zaken mee kunt doen, gewoon omdat zij niet tot je doelgroep behoren. Dat levert je dus helemaal niks op.

2. Zo veel mogelijk connecten

Een paar jaar geleden begon de zogenaamde ‘LION-hype’ op LinkedIn. Het idee achter deze hype was om je netwerk zo snel mogelijk uit te breiden. Dus, je strooide lekker rond met uitnodigingen, accepteerde alles en iedereen. Je zat elke dag handenwrijvend achter je computer of met je smartphone om te zien hoeveel nieuwe connecties jij had gescoord in het afgelopen uur.

Het gevolg is dat je heel veel berichten krijgt van mensen die hetzelfde doen als jij, bijvoorbeeld met ‘misschien kunnen we in de toekomst iets voor elkaar betekenen’. Ja, misschien wel… Waarschijnlijk niet! Ga niet als een dolle connecten, maar kies je connecties bewust. Breid je netwerk op LinkedIn alleen uit met connecties waar je echt iets aan hebt.

Veel LinkedIn LION’s hebben 20k connecties, maar 0,0 interactie

3. Gebruik maken van automatische tools

Automatische tools bij LinkedIn kunnen superhandig zijn. Er zijn tegenwoordig ook behoorlijk wat tools die je kunt inzetten. Het voordeel is wel dat alles net even sneller en makkelijker gaat. Het nadeel is dat het weinig persoonlijk is én dat je er over het algemeen alleen connecties mee scoort waar je gewoonweg niets mee kunt. Automatische tools zijn ideaal, maar wel alleen voor de zaken die geen persoonlijke aandacht nodig hebben.

4. De standaard berichten rondsturen

Hoeveel standaard berichten heb jij al ontvangen op LinkedIn? Goede kans dat we het hier hebben over tientallen uitnodigingen. Totaal niet interessant, een uitnodiging die door LinkedIn voorgeprogrammeerd is. Daarmee laat je niet zien dat je echt geïnteresseerd bent. Hiermee geef je vooral de boodschap: ‘Ik ben nu tientallen mensen aan het uitnodigen en jij bent daar toevallig eentje van’. Daar worden mensen niet gelukkig van. Als jij echt waarde ziet in een connectie, zorg er dan voor dat je uitnodiging dit ook uitstraalt. Maak het persoonlijk!

5. Door blijven drammen met e-books

Door blijven drammen met het aanbieden van je e-book annex brochure is ook een no go. Het hoeft niet per se een e-book te zijn, maar het kan ook gaan om een ‘gratis’ gadget of een demo van het één of ander. Toch blijft het idee hetzelfde. Iemand reageert niet of heeft zelfs al aangegeven geen interesse te hebben, maar je blijft het proberen. Dit wordt niet gewaardeerd. Mensen zullen op den duur zelfs anderen voor jou gaan waarschuwen. Dat wil je echt niet! Nee is nee. Klaar en op naar de volgende lead.

6. Elke dag weer een profiel blijven bezoeken

Jij kunt zien wie jouw profiel op LinkedIn bezoekt, tenzij je dit natuurlijk bewust anders hebt ingesteld. Kun jij zien wie op jouw profiel aan het neuzen is? Dan kunnen anderen dat andersom natuurlijk ook. Doe je dit elke dag? Creepy… Je wilt gezien worden als expert, als iemand die weet wat hij doet en waar hij voor staat, niet als een wanhopige stalker.

7. Schreeuwerige reclames posten

LinkedIn is natuurlijk ook ideaal om goede updates te plaatsen. Houd er rekening mee dat reclame niet echt gewaardeerd wordt. Natuurlijk mag je best eens jezelf, je bedrijf, je product of dienst aanprijzen, maar ga het niet van de daken schreeuwen en blijf jezelf niet herhalen. Je wordt waarschijnlijk snel geblokkeerd. Op LinkedIn draait het vooral om het bieden van waarde. Daar komen mensen op af. Reclame stuurt mensen vaak juist de andere richting op.

Wij halen meer uit LinkedIn voor jouw bedrijf

Het opvolgen van LinkedIn connecties, en het daadwerkelijk behalen van omzet door de inzet van LinkedIn, gaat niet vanzelf. In de regel is het belangrijk om het volgens een effectieve strategie aan te pakken en het zo persoonlijk mogelijk te maken. Investeren, daar gaat het om. Heb jij hier helemaal geen tijd voor of totaal geen zin in?

Dan is het goed om te weten dat LEAD Development Company wél maximaal voordeel haalt door jouw LinkedIn connecties op te volgen. Wij leveren je het resultaat dat jij zoekt. Benieuwd? Check onze tarieven online of neem eens contact met ons op.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”