Wat kan sales met social selling?

door nov 8, 2021Telefonische acquisitie

De wereld van sales staat niet stil. Waar we vroeger nog met onze mooie dikke catalogus en een broodtrommel langs alle klanten gingen, heeft dit plaatsgemaakt voor een tsunami van e-mails. Maar laten we eerlijk zijn, LinkedIn is haast een geschenk van God voor de moderne salesprofessional. Het goed inzetten van deze tool kan veel resultaat opleveren! Helaas gaat het ook vaak mis zoals we al eerder schreven in een blog.

In steeds meer sales trainingen valt het woord ‘social selling’… iets met hét nieuwe verkopen, van push naar pull en iets met kennis delen en funnels. Ja ja..

Laten we ons eens gaan focussen op social selling, ofwel contact leggen met mogelijke klanten door hen via social media te benaderen. Het is een andere manier van contact leggen en relaties opbouwen dan we gewend zijn, maar het kan ons zeker helpen met het bereiken van de verkoopdoelen. Wat kan sales nu precies met social selling? Daar vertellen wij je graag meer over in dit artikel.

Contact leggen met prospects via social media

De sociale kanalen lenen zich uitstekend voor het leggen van contact met prospects. Het fijne is wel dat we al veel informatie kunnen halen uit de profielen op LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit geeft gespreksstof, al is het natuurlijk niet de bedoeling dat je overkomt als een stalker. Houd het subtiel. Social media zijn perfect om een eerste contact te leggen, om de interesse te peilen en langzaam te bouwen aan een relatie.

Contact onderhouden via social media voor relatieopbouw

Niet elke medewerker vindt het comfortabel om telefonisch contact op te nemen met potentiële klanten. Voor hen is het leggen van contact via social media vaak een ideale manier om iemand eerst beter te leren kennen en te peilen wat er verwacht mag worden van een telefoongesprek. Aan de andere kant vinden veel consumenten het ook prettig om via social media contact te onderhouden met bedrijven of merken. Het kan dus absoluut een win-winsituatie zijn voor de sales afdeling. Via de sociale kanalen wordt het contact onderhouden, versterkt en gepersonaliseerd. Wanneer het eerste telefoongesprek dan plaatsvindt, verloopt dit vaak comfortabeler voor beide partijen.

Wat je vooral niet moet doen met social selling

De sales afdeling kan zeker voordelen halen uit social selling, maar het is wel belangrijk om er op een goede manier mee om te gaan. Er zijn in de wereld van social selling zeker ook dingen die je beter niet kunt doen. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om te gaan spammen, om iemand virtueel achter de broek aan te zitten op social media.

Bombardeer mensen niet zomaar met verkooppraatjes en blijf geen berichten sturen als iemand duidelijk heeft aangegeven dat er geen interesse is. Het is ook niet de bedoeling om gewoon zo veel mogelijk mensen aan te spreken.

Social selling draait om het aanspreken van de juiste mensen, dus de personen die tot jouw specifieke doelgroep behoren.

Hoofddoel is het opbouwen van relaties

Het belangrijkste doel van social selling is het opbouwen van relaties en niet het verkopen van producten. Natuurlijk, verkoop is een einddoel, maar niet het belangrijkst in de wereld van social selling. Dit is een belangrijk gegeven om rekening mee te houden als je met social selling aan de slag gaat. Sales afdelingen kunnen social listening tools inzetten voor het identificeren van leads, waarna de volgende stappen genomen kunnen worden. Door een goede relatie op te bouwen via social media worden de eerste stappen naar klantloyaliteit gezet.

Zorg voor een goede opvolging van leads

Social selling helpt relaties opbouwen. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk om ook op te volgen. Je hebt niets aan leads en aan een groot online netwerk, als je er vervolgens niets mee doet. Een telefonische opvolging is het meest succesvol. Natuurlijk kan LEAD Development Company de telefonische acquisitie van je overnemen, zodat jij er geen tijd en moeite in hoeft te investeren. Wij behalen het beste resultaat voor jou. Benieuwd? Check onze tarieven online of neem eens contact met ons op voor meer informatie of advies.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”