Heeft je team last van koudwatervrees bij koud bellen?

door jul 26, 2021Telefonische acquisitie

Koudwatervrees van sales professionals bij koud bellen komt vaker voor dan je misschien denkt. Sterker nog, de laatste jaren zien we het steeds vaker gebeuren. De belangrijkste oorzaak is wel dat we steeds meer gewend zijn geraakt aan online communiceren. Lekker veilig achter het toetsenbord. We krijgen er een beetje ‘belvrees’ van. Soms gaat het zelfs zo ver dat we de telefoon bewust niet opnemen, waarna we een mail sturen om te vertellen dat we het belletje nét gemist hebben, maar ‘gelukkig kan het ook per mail’. Tja, zo komt het er natuurlijk nooit van!

Koudwatervrees bij koud bellen én warm bellen

We zien zeker een verschil tussen de angst voor koud bellen en de angst voor warm bellen. Bij warm bellen gaan we er over het algemeen toch even wat makkelijker mee om. Waarom? Omdat het risico dat iemand je afwijst een stuk kleiner is wanneer het contact al warm is. Het risico op afwijzing, dat is precies dé factor die zorgt voor koudwatervrees bij koud bellen binnen jouw team. Je merkt dat teamleden met koudwatervrees de taak uitstellen, steeds iets anders verzinnen om er nog maar niet aan te hoeven beginnen. Zijn de excuses op? Dan worden de handen klam, wordt de stem wat onvast, is de koffie continu op en begint het wiebelen op de stoel. Dit werkt niet, niet voor je medewerker en zeker ook niet voor de persoon aan de andere kant van de lijn!

“De discussie over, dat acquisitie niet werkt is overigens wel begrijpelijk en komt in het merendeel van de gevallen vaak door teleurstelling… Dus haken we af en ontstaat het onherroepelijke beeld dat het niet werkt.”

Hoe kom je nu van die koudwatervrees af?

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat je even die drempel over moet. Hoe langer je je niet bezig hebt gehouden met koud bellen, hoe moeilijker het wordt om er weer mee te starten. Het is een kwestie van doen, maar ga daar maar eens aan staan als je echt last hebt van koudwatervrees. Een medewerker spreekwoordelijk de arm op de rug draaien is dan ook geen optie.

Bang voor het koude water?

Heeft jouw team last van koudwatervrees bij koud bellen? Laat hen dan onderling oefenen. Bied belscripts aan, waarin je elke mogelijke reactie van een prospect opneemt. Veel professionals werken niet met een belscript, maar als om het te leren is het een prima tool. Uiteraard koppel je hier de beste reactie van een medewerker aan vast. Oefening baart kunst, meestal dan…

Cadeautip voor je medewerkers; het boekje Telefonische Acquisitie – Hoe mooi is dat!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wanneer je ervoor zorgt dat je team de beschikking heeft over een goed plan voor de uitvoering van koud bellen, dan kun je al een deel van de onzekerheid wegnemen. Zorg ervoor dat de bellijsten helemaal in orde zijn, inclusief de juiste namen van contactpersonen, en maak informatie zo compleet mogelijk. Check alles om fouten te voorkomen en zorg ervoor dat er voldoende tijd gereserveerd wordt voor het koud bellen.

Natuurlijk is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je medewerkers zelfverzekerd zijn, een goed verhaal hebben en de juiste antwoorden op de meest uiteenlopende vragen die zij voorgeschoteld kunnen krijgen. Begin alleen met koud bellen als er sprake is van een basiszelfverzekerdheid. Prospects merken het wanneer een medewerker niet zelfverzekerd is en dit heeft een negatieve invloed op het hele gesprek.

Blijven de handjes klam en de stem wat onzeker?

We mogen er ook best eerlijk over zijn: koud bellen is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Als je je niet comfortabel voelt bij koud bellen, of je krijgt er gewoon letterlijk de zenuwen van, begin er dan gewoon niet aan. Jouw houding heeft meer invloed op het gesprek dan je denkt. Dit betekent natuurlijk niet dat je het koud bellen helemaal af moet zweren, want uiteindelijk levert het je wel voordeel op als het professioneel aan wordt gepakt. Besteed het aan ons uit! Wij doen het graag voor je, zonder zweethanden of bevende stem. Benieuwd? Bekijk onze tarieven online of neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”