Telefonische acquisitie en de nieuwe telecommunicatiewet 2021

door mei 19, 2021Telefonische acquisitie

Wedden dat…. velen binnenkort gaan roepen dat telefonische acquisitie verboden gaat worden? Dat gebeurde ook toen de AVG, de nieuwe privacywet, haar intrede deed in 2018… en sindsdien is telefonische acquisitie alleen maar populairder geworden. In dit blog lees je wat wél en niet mag in de nieuwe telecommunicatiewet 2021.

Wat gaat er veranderen?

Je mag niet ‘zomaar’ contact opnemen met iemand, tenzij iemand daar zelf duidelijk vooraf toestemming voor heeft gegeven. Dus feitelijk maakt het niet uit of iemand wel of niet in het bel-me-niet-register staat. Er moet ALTIJD een opt-in zijn. Ook van klanten…

Wij zullen maar gelijk even naar de clou van het verhaal gaan… Dit geldt namelijk alleen voor het opnemen van telefonisch contact met privépersonen. Dus voor consumenten, eenmanszaken, VOF’s en ZZP’ers. Vormen zij jouw doelgroep? Dan mag je deze niet meer zonder opt-in bellen.

Bel je naar BV’s? Dan is er geen probleem. Deze bedrijven kun je gewoon blijven bellen. Telefonische acquisitie mag dus nog gewoon blijven plaatsvinden!

Meer bescherming voor de burger

Waarom is deze wet er eigenlijk gekomen? Nou, eigenlijk om dezelfde reden dat er überhaupt wetten zijn, namelijk om ‘de burger’ te beschermen tegen kwaadwillende partijen. Helaas kunnen veel telefonische verkoopmethoden echt niet door de beugel. Dit is vaak het geval bij de energiemaatschappijen, loterijen en goede doelen. Zij hebben de tijd gehad om het tij te keren, maar helaas is dat niet gelukt. Ja, dan komt er een nieuwe wetgeving.. en daar krijgen we nu dus mee te maken!

Business afspraken en telefonische verkoop

Met deze wetgeving is dus het telefonisch maken van een new business afspraak niet verboden. Telefonische verkoop echter wel. Er worden zeer strenge voorwaarden verbonden aan telefonische verkoop, ook als het gewoon een bestaande klant betreft.

Nogmaals, dit geldt alleen voor consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaken, en is met name gericht op bedrijven die telefonisch verkopen.

Voert jouw organisatie telefonische acquisitie uit om afspraken te maken met potentiële nieuwe klanten? Bel jij naar BV’s? Dan verandert er voor jou helemaal niets.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”