Telefonische acquisitie uitbesteden? 6 tips!

door apr 3, 2021Telefonische acquisitie

Telefonische acquisitie is een marketinginstrument dat weer steeds vaker ingezet wordt. Maar moet je dat nu zelf doen of uitbesteden? Veel ondernemers worstelen met deze vraag en blijven de voor- en nadelen eindeloos tegen elkaar afwegen. Je kunt de telefonische acquisitie uiteraard zelf doen, maar als je besluit om het uit te besteden is het belangrijk om op een aantal zaken te letten. Hieronder vind je 6 tips!

TIP 1: Denk na over wat voor soort afspraken je wilt…

Wat ik daarmee bedoel is eigenlijk op welke wijze voor jou een afspraak relevant is. Mag bijvoorbeeld de behoefte latent zijn of moet de behoefte al concreet zijn? Alleen al deze vraag heeft een effect op de hoeveelheid afspraken die gemaakt kunnen worden, want latente behoefte is ruimer vertegenwoordigd in de markt dan concrete behoefte. Deze keuze is ook afhankelijk van hoe goed jouw verkoopvaardigheden zijn. Zijn deze goed, dan ben je vaak in staat om een latente behoefte urgent te maken, en dus concreet.

TIP 2: Welk ‘verdienmodel’ spreekt je aan?

Zo veel belbureaus, zo veel verdienmodellen, van afrekenen op tijd tot aan ‘no cure no pay’. Dat laatste model is vaak op aantallen gericht. Dat wil overigens niet zeggen dat dan de kwaliteit niet goed is. Maar de focus ligt wel op aantallen. Afspraken worden, door bureaus die deze afrekenmethode hanteren, vaak wat vrijblijvend gemaakt of wat meer gepusht. Bij het afrekenen op tijd loop je dan weer het risico dat jouw doelgroep lastig te bereiken is en je dat dus ook terug ziet op de factuur…

TIP 3: Kwaliteitstoetsing

Elk belbureau zal, als het goed is, staan voor goede kwaliteit. Zoek altijd uit hoe je die kwaliteit kunt toetsten. Er zijn telemarketingbedrijven waar je eventueel kunt meeluisteren en waar opnames van gesprekken beschikbaar worden gesteld. Zo kun je zelf de kwalitatieve aspecten toetsen en, waar gewenst, bijsturen.

TIP 4: laat telefonische acquisitie structureel uitvoeren

Telefonische acquisitie draait om het opwarmen en opbouwen van een bestand. Als dit consequent en structureel gedaan wordt, dan zal er op een gegeven moment ook een redelijk constante flow van afspraken ontstaan. Dat is wat je wilt, want daar komt dan ook een constante stroom van nieuwe omzet voor jou uit. Zoals bij elke marketing inspanning het heeft geen zin om elke twee maanden weer wat anders te gaan doen. Het succes van marketing zit hoe dan ook altijd in de regelmaat en de herhaling. Dus consequent en structureel.

TIP 5: Zoek een bureau waar een vaste medewerker voor jou belt

Al doende leert men. Met een vast persoon op jouw project leert deze call agent jou en jouw business steeds beter kennen. Hierdoor krijg je ook een veel betere feedback uit jouw markt, worden kansen eerder ontdekt en opereert het belbureau echt als brug tussen marketing en sales.

TIP 6: Wil je alleen afspraken of meer?

Telefonische acquisitie richt zich toch op het maken van afspraken? Is dat dan niet een beetje een gekke vraag? Zeker niet! Het is belangrijk om voor jezelf te bepalen of je ook een periodieke analyse wenst van jouw doelgroep. Dit kan namelijk erg interessant zijn voor strategische inzichten voor jou. En het mooie is… als je telefonische acquisitie uitvoert, dan kom je altijd op deze inzichten. Het geeft vaak veel duidelijkheid, zoals: hoe bereikbaar is jouw doelgroep en is de behoefte urgent of toch meer latent?

Ons inschakelen?

Benieuwd naar onze aanpak? Bekijk onze prijzen en neem eventueel daarna contact met ons op voor een kennismaking.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”