7 Tips om een telefonisch gesprek succesvol te maken

door okt 4, 2021Telefonische acquisitie

Een telefonisch gesprek is op zo veel niveaus anders dan een persoonlijk gesprek. Eén van de belangrijkste manieren van communiceren is non-verbale communicatie. Denk aan lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen.. Juist, precies de dingen die ontbreken tijdens een telefonisch gesprek. Toch is telefonische acquisitie een zeer effectieve manier om nieuwe leads te krijgen, mits je een goed gesprek kunt voeren.

In dit artikel geven we je zeven handige tips om een telefoongesprek succesvol te maken. Heb je geen zin in al dat bellen? Dan doen wij dit graag voor je. Neem gerust contact met ons op.

1. Een goed begin…

..is het halve werk, precies! Dus, wat jij nodig hebt om een goede start te maken is een openingszin waar jouw prospect niet omheen kan. Weet je wat het onderwerp van de eerste zin van ondernemers vaak is? Dat is de ondernemer zelf of, met een klein beetje geluk, iets wat met de ondernemer te maken heeft. Fout! Dé beste openingszin is er eentje die draait om je prospect, niet om jou. Denk daar eens over na.

2. Leef je in

Probeer je eens in te denken dat jij aan die andere kant van de lijn zit. Wat wil jij horen? Wat heb jij nodig om het gesprek voort te willen zetten? Het is heel goed om de situatie eens om te draaien en je te bedenken wat jij wel en niet zou willen als jij gebeld wordt door iemand van jouw bedrijf. Dit geldt voor zowel koude als warme acquisitie. Waar word je blij van en, vooral, waarvan niet?

3. Ga voor de ‘ja-reeks’

Hoe vaker iemand ‘ja’ zegt, hoe groter de kans dat er ook een ‘ja’ komt op iets wat voor jou belangrijk is, zoals een ‘ja’ op een afspraak of misschien zelfs wel al op een sale. Maar hoe zorg je hier nu voor? Simpel! Je stelt een paar makkelijke vragen, waarvan je zeker weet dat deze bevestigend worden beantwoord. Dit betekent dus eigenlijk dat je informatie naloopt die jij al van de prospect weet, zoals de naam, de woonplaats of de carrière.

Dit is uiteraard afhankelijk van de informatie die je hebt. Zorg ervoor dat je eerst een reeks vragen stelt waarop jouw prospect ‘ja’ moet zeggen. Dit zorgt voor een positieve stemming bij je prospect, waarmee jouw kansen worden verhoogd.

4. Neem de tijd

Natuurlijk, alles moet in deze tijd zo snel mogelijk gefixt worden. Tijd is immers geld. Maar bedenk je eens het volgende: heb je liever iemand eenmalig aan de telefoon voor de duur van 20 minuten of heb je liever iemand 6 maal aan de telefoon voor de duur van 5 minuten voordat er een deal wordt gesloten? Juist!

Het nemen van de tijd voor een eerste telefoongesprek bespaart je uiteindelijk tijd!

Zorg voor een goede eerste telefoongesprek en stuur aan op een zogenaamde first time fix. Doe het in één keer goed. Dat bespaart tijd en dus ook geld.

5. Wees menselijk!

We horen het steeds vaker. Mensen hebben te maken met een chatbot, maar weten dit eigenlijk niet. Ze denken een gesprek te voeren met een echt mens, maar in werkelijkheid spreken zij tegen een chatbot. Dit geeft aan dat mensen, échte mensen, niet altijd te onderscheiden zijn van (zelflerende) chatbots. Chatbots zijn niet menselijk… Mensen zouden dit wel moeten zijn en daar zit de clou. Het is heel belangrijk om menselijk te zijn, om écht aandacht te hebben voor wie je aan de telefoon hebt. Luister oprecht, reageer zoals het hoort, maak duidelijk dat je iemand begrijpt. Dit onderscheidt jou, en dat heb je nodig.

6. Ontdek de kracht van de lach

We hoeven je niet te vragen of jij wel eens een rotdag hebt. Die hebben we namelijk allemaal wel eens. Je hebt geen reden om te lachen.. Maar wat nu als je dat eens toch deed? Dan merk je dat je hierop reageert. We gaan niet beweren dat alle wolken direct als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar je gaat je wel wat beter voelen. Dit is de kracht van de lach, en precies dat kan jou helpen om je telefoongesprekken succesvoller te laten verlopen. Voer het volgende gesprek eens met een glimlach op je gezicht en je zal zien dat het werkt. Heb je echt een absolute rotbui? Stel het telefoongesprek dan liever uit naar morgen, als dat kan.

7. Vraag altijd door

De kunst is om te weten te komen wat een prospect juist niet zegt. Het welbekende ‘tussen de regels door lezen’. Je kent het wel. Hoe doe je dat? Simpel: doorvragen! We nemen vaak te snel genoegen met een kort, beknopt antwoord, terwijl het échte antwoord daar meestal niet in verscholen ligt. Vraag door, achterhaal informatie en ontdek hoe je daar het meest effectief op in kunt spelen. Door slim door te vragen toon je direct dat je écht interesse hebt in wat jouw prospect je te vertellen heeft.

En als het niet werkt.. dan kun je altijd nog uitbesteden!

We kunnen er heel eerlijk over zijn. Niet iedereen is goed in telefoontjes spreken en leuke gesprekken voeren met onbekenden. We zijn ook niet allemaal goed in onszelf verkopen, zoals we ook niet allemaal goed kunnen tennissen of voetballen. Soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat iets niet jouw ‘cup of tea’ is. Je kunt dan natuurlijk altijd uitbesteden aan een ervaren professional, zoals LEAD Development Company. Wij nemen het graag van je over. Benieuwd? Bekijk onze tarieven online of neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Nu je hier toch bent…

Telefonische acquisitie is mooi!

Er is altijd veel discussie over telefonische acquisitie. “Het werkt niet”, “Het is niet meer van deze tijd”, “Niemand zit tegenwoordig nog op jouw telefoontje te wachten”. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in professionele telefonische acquisitie met dagelijks succes!

In ons eigen boek ‘Telefonische Acquisitie; hoe mooi is dat’ delen wij onze visie over en aanpak met koud bellen. Jeroen van Ginkel is al meer dan 25 jaar werkzaam in de wereld van de sales. Met dit boek wil hij jouw inzicht geven in hoe leuk en waardevol telefonische acquisitie is in het verkoopproces.

In de meer dan 100 pagina’s van dit boek krijg je tips over het bepalen van je doelgroep, adressenbestanden, pitchen, afspraken maken, gatekeepers, omgaan met weerstand en het bijhouden van de voorgang. Aan het einde van het boek kom je erachter of jij een agressieve pitbull of slimme teckel bent. Bestel ons boek eenvoudig online bij ManagementBoek.nl of Bol.com!

 

Lees ook onze andere blogs

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”